اسم شیطان کوه از کجا آمده؟ – تمام چیزهایی که باید درباره‌ی شیطان کوه و استخر لاهیجان بدانید

اجاره آپارتمان مبله در تهران - اجاره سوئیت در تهران - اجاره روزانه آپارتمان در تهران

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

فلسفه اسم شیطان کوه

در این مورد چند داستان وجود دارد که ممکن است همه‌شان یا هیچکدامشان درست باشد.

داستان اول) یکی از قصه‌های اسم‌گذاری این کوه به افسانه‌ای برمی‌گردد که مادربزرگ‌های لاهیجانی برای نوه‌هایشان تعریف می‌کنند.طبق این افسانه در دل این کوه گنجی مخفی شده. مار عظیمی هم وجود دارد که از این گنج محافظت می‌کند. خیلی‌ها به خاطر همین افسانه‌ی قدیمی متر به متر این کوه را با گنج یاب گشته‌اند تا به گنج افسانه‌ای برسند. هیچ بعید نیست همین داستان‌های وحشت‌ناک و ماجرای جستجوگرهای گنج، علت اصلی این نامگذاری باشد.

داستان دوم) می‌گویند غاری در دل این کوه وجود داشته که با پیچش باد، صداهای وحشتناکی از آن می‌آمده. به خاطر همین صداهای شیطانی اسم کوه شیطان‌کوه شده و همان‌طور بر سرش مانده.

داستان سوم) طبق یک داستان دیگر اسم این کوه شیخان کوه بوده. چون فقط یک عده‌ی خاصی حق عبور و مرور داشته‌اند و هر کسی از گذرگاه‌های این کوه خبر نداشته. به خاطر همین رفت و آمدها اسم کوه شیخان کوه می‌شود.  مردم هم کم کم اسم اصلی را فراموش می‌کنند و اسم شیطان کوه را به کار می‌برند.

داستان چهارم) مشهورترین روایت این است که اسم این کوه قبلاً شاه‌نشین کوه بوده. چون شاهان محلی لاهیجان در نوک این کوه قلعه‌ای داشتند و از آنجا حکومت می‌کردند. احمدخان آخرین پادشاه لاهیجان با شاه عباس صفوی می‌جنگد و شکست می‌خورد. شاه عباس قلعه را خراب می‌کند و کم کم مردم یادشان می‌رود اسم این کوه شاه‌نشین بوده. شاید به تشویق شاه عباس اسم این کوه را شیطان کوه می‌گذارند تا از شاه‌های شورشی لاهیجان بدنامی بماند.

به هر حال هر کدام از این داستان‌ها صحیح باشد، در این کوه خبری از شیطان و شیطان‌پرستی و این چیزها نیست. هوای خوب و منظره‌ی تماشایی شیطان کوه باعث شده که هر کسی یکبار به اینجا بیاید، دیگر از این اسم و داستان‌هایش نترسد.

آدرس شیطان کوه لاهیجان

لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان سبز (ورودی بام سبز)
لاهیجان، میدان خلیج فارس، خیابان شهید رجایی (ورودی تله کابین)

مسیر حرکت تهران – لاهیجان به شیطان کوه گیلان

با خودروی شخصی باید حدود ۳۳۰ کیلومتر رانندگی کنید تا با عبور از شهرهای کرج، قزوین، رودبار، به شهر رشت برسید. بعد از طی مسافت ۴۲ کیلومتری به لاهیجان می رسید. تقریباً هر جای لاهیجان باشید، شیطان‌کوه را می‌توانید تشخیص بدهید.

 

 شیطان کوه لاهیجان

فلسفه اسم شیطان کوه

 

بام سبز لاهیجان

بالای شیطان کوه یک فضای پیاده‌روی و پارک جالب وجود دارد که به بام سبز معروف است. یکی از دیدنی‌های شمال که هر کسی باید تجربه کند.

از بام سبز به کل لاهیجان می‌توانید اشراف داشته باشید. بام سبز هم بین مسافران و هم بومی‌ها بسیار محبوب است.

برای رسیدن به بام سبز دو راه دارید. یا می‌توانید از کنار استخر لاهیجان و از پله‌های سیمانی کنار آبشار بالا بروید. می‌پرسید شیطان کوه چندتا پله دارد؟ حدود هفتصد پله تا رسیدن به بام سبز راه دارید. بالا رفتن از این پله‌ها هیجان‌انگیز است. خصوصاً که از وسط بوته و درخت‌های شیطان کوه باید عبور کنید. البته در روزهای شرجی بهتر است از این مسیر نروید. ممکن است گرمازده بشوید.

راه دوم این است که با ماشین از خیابان کارگر به سمت میدان کاشف‌السطلنه حرکت کنید. از آنجا به راحتی می‌توانید وارد مسیر سربالایی بام سبز شوید.

اگر در روزهای عادی با ماشین به بام سبز می‌روید، نگران پارکینگ  نباشید. ولی شب‌های آخر هفته و تعطیلی‌های شلوغ، بالای کوه جای پارک به اندازه‌ی کافی نیست. در نظر داشته باشید که پارکینگ بام سبز ۳۰۰۰ تومان برای هر ماشین می‌گیرد.

 

 

استخر لاهیجان

در پای کوه درست در مقابل کوه دریاچه‌ای مستطیلی وجود دارد که ۱۷ هکتار مساحت دارد. لاهیجانی‌ها به این دریاچه‌ی مصنوعی استخر می‌گویند.  قبلاً اینجا برکه‌ای بزرگ بوده که برای آبیاری شالیزار از ان استفاده می‌شده.

ممکن است اگر تهرانی باشید به نظرتان برسد استخر لاهیجان را دریاچه‌ی مصنوعی چیتگر مقایسه کنید. ولی پیاده روی در حاشیه‌ی این استخر یکی از جذاب ترین خاطرات همه‌ی مسافران لاهیجان است. این استخر حکم قلب شهر را دارد. اگر اصفهان را به سی و سه پل می‌شناسید و شیراز را به حافظیه، لاهیجان را باید از استخرش بشناسید. فضای اطراف استخر مثل فضای بام سبز خیلی خانوادگی است و حال و هوای  پیک نیک دارد.

شب‌های اطراف استخر مخصوصاً دیدنی است. خیلی‌ها مشغول دویدن و دوچرخه‌سواری و ورزش کردن می‌شوند. بعضی‌ها هم روی نیمکت می‌نشینند و به منظره‌ی زیبای شیطان کوه خیره می شوند. خیلی‌ها حتی چادرهای مسافرتی‌شان را همراه می‌آورند و چند شبی کنار این استخر اطراق می‌کنند. در سمت غربی استخر جایگاه‌هایی برای چادر مسافرتی در نظر گرفته شده که فاصله‌ی چندانی هم با سرویس بهداشتی ندارد.

شکم‌گردی در شیطان کوه و استخر

اگر به شیطان کوه رفتید می‌توانید از رستوران‌های بام سبز، میرزا قاسمی سفارش بدهید و نوش جان کنید.

اطراف استخر هم پر از قهوه‌خانه و بستنی فروشی و رستوران‌های محلی است.  دو تا از رستوران‌های معروف لاهیجان به نام رستوران آفتاب و رستوران مهتاب هم در کنار همین استخر هستند. رستوران آفتاب غذاهای فست فودی ارائه می‌دهد و رستوران مهتاب مخصوص غذاهای شمالی و دریایی است که حتماً ارزش امتحان کردن دارد.

حتماً شنیده‌اید که کلوچه‌ی لاهیجان سوغاتی معروف این شهر است. در کنار استخر می‌توانید به سراغ فروشگاه‌های بزرگ نادری و نوشین و … بروید. اگر توانستید سری به فروشگاه نوشین بزنید و کوکی داغ سفارش بدهید تا یکبار برای همیشه متوجه بشوید چرا کلوچه‌ی لاهیجان معروف است.

در وسط آب‌های استخر ساختمانی به نام جزیره وجود دارد که فقط با گذر از پلی طولانی می‌توان به آن رسید. رستوران جزیره و تالارش بین بومی‌ها معروف است.

 

استخر شیطان کوه لاهیجان

آبشار شیطان کوه لاهیجان

زیر شیطان کوه و در کنار استخر، یک آبشار مصنوعی زیبا وجود دارد که جان می‌دهد برای عکاسی دسته‌جمعی و عکس یادگاری. آب این آبشار از همان استخر می‌آید و با پمپاژ به بالا می‌رود. فقط حواستان باشد که آب این‌ آبشار به هیچ‌وجه مناسب نوشیدن نیست.

تله کابین لاهیجان

اگر به بام سبز بروید می‌توانید تله‌کابین لاهیجان را هم امتحان کنید. این تله کابین از بام سبز شروع می‌شود و از بالای باغات چایی عبور می‌کند. کابین‌های این تله‌کابین ۶ نفره است و مسیری ۱.۵ کیومتری دارد.

تله کابین شیطان کوه لاهیجان

 

باقی دیدنی‌های شیطان کوه

شیطان کوه زیپ لاین هم دارد که مسیرش از بالای کوه شروع می‌شود و به کنار استخر می‌رسد. ظاهراً در کل خاورمیانه این طولانی‌ترین مسیر زیپ لاین است.

کنار استخر و در بام سبز فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغاتی فروشی هم زیاد است.

در بام سبز شهربازی هم هست. کشتی صبا این شهربازی مشهور است. مخصوصاً که در لبه‌ی کوه قرار گرفته و هیجان فوق‌العاده‌ای دارد.

در مسیر رسیدن به بام سبز و در میدان کاشف‌السطلنه می‌توانید سری به موزه‌ی چای بزنید. داستان مردی را بشنوید که با وجود همه‌ی سختگیری‌ها توانست چای را از هندوستان به لاهیجان برساند و کشاورزی لاهیجان را متحول کند.




:: برچسب‌ها: آدرس شیطان کوه لاهیجان , استخر شیطان کوه لاهیجان , امکانات رفاهی شیطان کوه , بام سبز شیطان کوه لاهیجان , بام سبز لاهیجان , تله کابین شیطان کوه , چرا به کوه لاهیجان شیطان کوه میگویند , شیخان کوه ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : عطایی
ت : چهار شنبه 16 مرداد 1398
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی