ژاپنی‌ها سریع‌ترین قطار تندرو دنیا را ساخته‌اند – دو ساعت از تهران تا مشهد!!!

اجاره آپارتمان مبله در تهران - اجاره سوئیت در تهران - اجاره روزانه آپارتمان در تهران

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

شبکه‌ی قطار ژاپن، امن‌ترین خطوط ریلی دنیا

اسم شبکه‌ی قطارهای تندرو  ژاپن «شینکانسن» است و این قطار  هم قرار است به سیستم قطارهای پرسرعت ژاپن اضافه شود.  در نظر داشته باشید که شینکانسن ۴۴ سال پیش فعالیش شروع شده و ۷ میلیارد مسافر جا‌به‌جا کرده ولی در این مدت خون از دماغ یک نفر هم نریخته. حتی موقع زلزله و سونامی و طوفان هم شینکانسن تلفاتی نداشته.

به همین خاطر قطار جدید هم باید از حالا به مدت سه سال تست شود تا  خیال مسئولان ژاپنی از نظر امنیت قطار راحت شود.

از سریع‌ترین قطار دنیا کی بهره‌برداری می‌شود؟

المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم نزدیک است و ژاپنی‌ها می‌خواهند بهترین چیزهایشان را تا آن زمان رو کنند. پیش‌بینی می‌شود که ظرف یکی دو سال آینده (سال ۲۰۲۰) از مدل‌های دیگری استفاده شود که نهایتاً با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌توانند حرکت کنند.

در حال حاضر ژاپنی‌ها از نظر استفاده از قطارهای تندرو از کل دنیا پیشرفته‌ترند. هم شبکه‌ی ریلی پر سرعت‌شان از همه طولانی‌تر است و هم سریع‌ترین قطارها را هم دارند.

در این مدت قطار آلفا-اکس به صورت آزمایشی بین شهرهای سندای و آموری فعال است. این دو شهر با هم ۲۸۰ کیلومتر فاصله دارند و قطار جدید به سرعت برق و باد این فاصله را می‌پیماید. البته این آزمایش‌ها دو بار در هفته و در نیمه‌شب انجام می‌شوند که مسیر ریل‌ها خلوت باشد.

حدود ده سال دیگر (سال ۲۰۳۰)  قطار آلفا-اکس با سرعت خیره‌کننده‌ی ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت رسماً وارد ریل‌های ژاپن می‌شود. همین‌ مقدار سرعت باعث می‌شود که قطارهای ژاپنی از قطارهای چینی جلو بزنند و رکورددار سرعت شوند.

طراحی این قطار خیلی آینده‌نگرانه است و احتمالاً شما را به یاد فیلم‌های علمی‌تخیلی بیندازد. قطار ۱۰ واگن خواهد داشت و البته دماغه‌ای بلند و نوک‌تیز هم برای آن طراحی شده.

تصویر قطار تندرو ژاپن

 

این قطارها سریع‌ترند یا قطارهای مغناطیسی؟

قطار آلفا-اکس در بین قطارهای ریلی تندرو نظیر ندارد ولی شاید برایتان جالب باشد که قطارهای مغناطیسی «مَگ‌لِو» همین حالا هم از این سریع‌ترند. این قطارها با نیروی الکترومغناطیسی شتاب می‌گیرند و عین جت سریع حرکت می‌کنند. در واقع چون این قطارها روی هوا هستند و هیچ اصطکاکی با ریل ندارند، می‌توانند به سرعت تخیلی ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت و حتی بیشتر برسند.

منتهی این قطارها هم خیلی گرانند و هم امنیت چندانی ندارند و تا به حال در مسیرهای طولانی هم استفاده نشدند.

قطار آلفا-اکس هر چقدر هم سریع باشد به پای قطارها مگلو نمی‌رسد. اگر خاطرتان باشد قراردادی بین دولت آلمان و ایران برای احداث خط قطار مگلو بین تهران و مشهد هم امضا شده بود که البته به جایی نرسید.

ولی ظاهراً ایرانی‌ها  از قطارهای تندرو بی‌نصیب هم نیستند. قرار است در مسیر تهران-قم-اصفهان قطار تندرویی با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت راه بیفتد تا دیگر دو ساعته بشود از تهران به اصفهان رسید.




:: برچسب‌ها: تکنولوژی , ژاپن , سفر به ژاپن , سفر ریلی قطار ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : عطایی
ت : یک شنبه 27 مرداد 1398
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی